De Interstate heeft lucht ondersteunende achtervering, alleen die van mij die waren niet meer in al te beste staat. En aangezien ik nog wel eens met wisselende belading rij vond ik het praktisch als ik de druk in de achterveren op een simpele maar doeltreffende manier kon wijzigen.
Mijn achterveren "slaan" aan als we over een verkeersdrempel reden of als het wegdek niet meer in perfecte staat verkeerde.
We waren een keertje onderweg naar Bikers Best in Renswoude en net voordat we het industrie terrein op reden sloeg de vering weer aan, en kregen onze ruggen weer een klap te verwerken. Nu was de maat vol en gelijk eens informatie ingewonnen wat ik daaraan kon doen. Het antwoord was kort en krachtig, de oude schokbrekers verwijderen en hagon achterveren monteren. Ik heb dat advies opgevolgd en gelijk de veren besteld. Na enkele dagen waren ze thuis gearriveerd, gelijk gemonteerd en ja het was een verbetering. Alleen deze moest men met een sleutel verstellen en dat vond ik wel lastig. Na een half jaar ermee gereden te hebben, wilde ik toch weer luchtondersteunende vering.
Op marktplaats gezocht en in Rotterdam was een persoon die reviseerde de veren en die zouden dan weer voldoen. Dus op naar Rotterdam en de veren gehaald. Deze gemonteerd en ja hoor het was een hele verbetering, de motor voelde weer prettig aan, en een hobbeltje was geen probleem meer.
De veren uit Rotterdam waren gereviseerd doordat er een opvul ring tussen de veren werd geplaatst zodat ze meer voorspanning hadden. Hieronder zie je zo een opvul ring.
Het was een hele verbetering alleen het was het nog niet helemaal. Maar ik kwam dichterbij. Toen kreeg ik de tip om dikkere olie erin te doen, ik heb er toen stuurbekrachtings olie ingedaan. 10 ml bij elke veer. En het werd alweer beter.
Maar ik kon de luchtdruk nog niet veranderen, dat kon wel maar dan moest ik telkens naar de benzine pomp om daar de vering op druk te brengen. Dat vond ik wel heel omslachtig, dus aan het brainstormen geweest hoe ik dat kon oplossen. Op andere versies van de Honda 1200 was een onboard compressor gemonteerd en kon men voor aanvang de druk in de vering aanpassen. Zoiets wilde ik ook, alleen had ik daar de nodige euro's niet voor liggen.
Na enige rond informeren kreeg ik een compressortje welke ze in heftruck stoelen gebruiken, om de stoelhoogte te kunnen regelen. Het begin was er. Na enig experimenteren en de juiste nippels gevonden te hebben heb ik het gemonteerd op de motor.
Aan de linkerzijde waar eventueel de CB installatie zit, bij mij dus niet, een drukmeter geplaatst en twee knopjes 1 om de luchtdruk op te bouwen en 1 om de luchtdruk te laten zakken. Een keerklep geplaatst zodat het systeem onder druk blijft en voilá mijn luchtdruk ondersteunende vering kon ik veranderen wanneer ik het wilde.
Na enige tijd sloeg mijn veren toch weer aan en dus maar weer verder zoeken, nu werd er op het Goldwing forum verwezen naar Hyperpro Suspension, zij maken vervangende veren speciaal voor de Goldwing. Eens gebeld en ja hoor ze konden ze leveren. Dus maar besteld, en gemonteerd. En nu moet ik zeggen met mijn achtervering is niets meer aan de hand. Het bevalt uitstekend en zelfs na 20.000 km nog geen centje pijn.
Zo zie je maar weer, overal is een oplossing voor, als men maar geduld heeft en creatief kunt zijn.