motor revisie

Het gereviseerde blok. Laatste update 25-2-2016

 

28-03-2015;

                             

Op dit moment ligt het motorblok helemaal gedemonteerd in de schuur, het wachten is op onderdelen en ik moet nog uitzoeken waar ik onderdelen kan vinden welke niet zo op CMS te vinden zijn.

Er zijn enkele onderdelen welke moeilijk te vinden zijn op het internet, maar ik heb nog even de tijd het motorblok moet in 2017 ons naar Schotland brengen.


05-04-2015

Het motorblok is klaar om weer in elkaar gezet te worden. Ik vond een adres in Roosendaal waar ik lagers kon bestellen welke via cms niet meer verkrijgbaar waren. 

Bij ABF Bearings,  nucleonweg 3a te Roosendaal.  Webshop;  www.abfbearings.com .  Door mijn werk was ik in de omgeving aan het werk, en omdat ze zoveel keuze hadden ben ik maar even langs gereden. Ik werd gelijk en netjes geholpen. Een aanrader dus. en ik zal er nog wel eens vaker bestellen.

Omdat ik toch wachten moest heb ik het blok maar eens goed gereinigd en een bus hitte bestendige zilver verf gehaald. 

 

 


18-04-2015

De glijlagertjes zijn binnen en gisteravond begonnen met het in elkaar zetten van het motorblok. Het was nog even puzzelen welke zuigerveer waar moest, maar gelukkig had ik nog 1 zuiger in elkaar zitten. Aan de hand daarvan kon ik de juiste volgorde bepalen. Er zijn andere zuigerveren die van mij waren een beetje versleten.  Ik kan bijna niet wachten, om het blok weer aan de loop te hebben en om te kijken of het werk geloond heeft

 


3-05-2015

De pakkingen zijn binnen, vorige week toch nog even naar Ger in Oss geweest en een andere dynamo opgehaald. De oude was al behoorlijk ingebrand en de isolatie was al aangetast.

Afgelopen week bezig geweest om de kleppen maar eens goed in te slijpen en de klepstoters maar eens goed schoongemaakt

Wat zitten er toch veel onderdelen in zo een motorblok.


 14-05-2015

Zo alles is binnen en nu het blok in elkaar zetten. Dat valt nog niet mee als je alleen bent. Het grote probleem was om de zuigers te centreren, ik had maar een klein beetje ruimte om alles op zijn plaats te krijgen.

Maar het is na menig vriendelijk woord gelukt. Nu alles verder aanbouwen en dan maar eens kijken wanneer ik het blok zal gaan omwisselen.


19-05-2015

Vandaag gaat het gebeuren. De omwisseling van het blok. Het weer is goed en ideaal om buiten te sleutelen. 

Zoals je ziet is het oude blok er al onderweg. En deze mag nu genieten van zijn welverdiende rust, het is een goed vervangend blok gebleken en hij heeft zich goed gehouden tot het laatst aan toe. Ook al liet hij zich wel regelmatig horen (de klepstoters).

En hier zit hij er alweer onder. Zo langzamerhand krijg ik steeds meer ervaring met het blok wisselen. Waar ik de eerste keer nog de hele motor uit elkaar haalde op het voorwiel na. Is het nu in drie uur te doen.

Nu eerst maar even de boel aan kant maken en dan in het weekeinde kijken of alles ook werkt. Want tussendoor mag ik ook nog voor de baas aan het werk.


23-05-3015

Zo alles is aangesloten en het werkt. Dus ik ben klaar voor het pinksterweekeind wat eraan komt.  Alles nog even extra gepoetst en alle bouten nog even aangedraaid.

De eerste proefrit;  De motor start en loopt mooi rustig, helm op en rijden maar. Even rustig aan doen zodat de olie tijd heeft om overal te komen. Ik denk ik ga maar even de rustige wegen opzoeken zodat ik goed kan luisteren en voelen of het vertrouwd aanvoelt.

Na tien minuten stond ik stil op een verlaten weg, geen telefoon niets bij me. De motor begon ineens in te houden en zakte langzaam weg. Daar stond ik, balen als een grote. Gelukkig mijn shag bij me, dus maar een shagje gedraaid toen die op was toch maar even weer proberen om hem te starten. en ja hoor hij liep weer. Snel terug naar huis en kijken wat er aan de hand was.

Thuis aangekomen, niets kunnen vinden. Toen maar eens aan het meten geslagen en bleek dat de benzinepomp kortsluiting veroorzaakte. Dus op zoek hoe dat kon. Bleek een afdekplaatje de boosdoener te zijn. Intussen was ik er goed flauw van en heb alles maar opgeruimd.


24-05-2015

Vandaag weer met een frisse start begonnen, want als hij het vandaag goed doet kunnen we morgen nog leuk even een stukje toeren. Het is tenslotte Pinksteren en mooi weer. De ideale combinatie.

Alles nog even naar gekeken en de benzine pomp doet het hoe hij hoort te doen. De motor 10 minuten laten lopen en geen vuiltje aan de lucht. Ik blij, dus maar weer de helm opgezocht een jasje aangedaan en opa maar weer buiten de poort gereden.  Voor alle zekerheid de telefoon in mijn jas gestoken. En daar ging ik dan.

 

En daar stond ik weer. Wenkbrauw ophalen

Weer een paar harde knallen en geen benzine meer. Wel in de tank maar het pompje werkte niet meer. Een poosje gewacht maar zelfs na twee shagjes deed hij het niet. Toen met grote tegenzin de telefoon maar gepakt en Rini gebeld. We hadden geluk dat er een auto thuis stond. Een sleepkabel bevestigd en op die manier kon ik toch nog even rijden.

Thuis aangekomen, ben ik aan het piekeren geslagen hoe het kon. Zoveel elektra heb ik niet los gehaald met het verwisselen van de motor. Toen kwam ik erachter, door het lezen van het schema, dat de pulsgever de boosdoener kon zijn.

De weerstand van 1 pulsgever was anders dan de andere, na een tijd te hebben stil gestaan waren de waardes weer hetzelfde. Dus hem maar weer gestart en hij deed het weer.

Nu door laten lopen en ja hoor na een kwartiertje sloeg hij weer af. Gelijk de pulsgever gemeten en de waarde was nul. Oorzaak gevonden. Alles maar weer opgeruimd en toen maar even een terrasje gepakt in het dorp, het is tenslotte Pinksteren.


25-05-2015

Vandaag maar "even" de pulsgevers van het oude blok afgehaald, en deze overgezet wat weer langer duurde dan wat ik gepland had. Maar hij doet het nu, helaas was het te laat om nog een tourritje te doen. En Rini had nog niet het volste vertrouwen erin.

Eind goed al goed opa kan er hoop ik weer een poosje tegen en we zullen nog wel meer weekenden krijgen.

Tot zover deze revisie,


29-06-2015

Laatste update.

Vandaag het kleppendeksel verwijdert. Opa begon steeds meer te klapperen, inmiddels al menige kilometers gereden, zoals op 31 mei naar de open dag bij Wing Service in Hilvarenbeek geweest. Antoon even gesproken wat het kon zijn dat de kleppen nog steeds klepperden. Hij zei het kan zijn dat er nog steeds iets lucht bij de klepstoters zit en dat ik opa maar eens goed op zijn staart moest trappen, dat het dan misschien wel over zou zijn. Anders het blok Flushen.

Op de terugweg eens stevig op gereden ook al was het eigenlijk niet het weer ervoor, het regende. Maar er veranderde weinig. Het leek wel of het goede weer op was, want in de weekenden was het eigenlijk geen weer meer om eens lekker te rijden.

Nu moest ik het laatste weekeinde van juni naar mijn tweede woning toe, dus de motor maar gepakt en 200 km gereden. Bij Zwolle werd het klapperen heviger, ik dacht dat zal wel komen omdat hij nu eens warm is geworden. S'avonds weer 200 km terug naar Zevenbergen alleen het geklepper bleef. De zondag was het mooi weer dus nu toch maar eens een tourritje gemaakt alleen het reed niet fijn. Het was net of je met een hamer tegen de bankschroef aan sloeg.

Bij het verwijderen van het kleppendeksel zag ik een inbusbout liggen. Deze lag in het deksel, mijn hart sloeg over. En ja hoor de plunjer was verdwenen. Dit verklaarde dus het geklepper. Maar gelukkig had ik nog een blok, daar een plunjer uitgehaald. En weg was het vreselijke geluid. De oude plunjer ligt ergens onderin het blok. En hij zal daar wel blijven liggen. Nu rijd hij normaal en bijna geluidloos.

Hopen dat het nu rustig blijft in het blok.